Být Microsoft-default se vyplatí

logo Donedávna jsem, stejně jako můj kamarád Mirek Strnad, i já žil utkvělou představou, že všechno co vytvoří Microsoft je automaticky špatné, nestabilní a zcela vůbec user-friendly. Můj názor se ale dramaticky změnil za poslední rok 2008. Nevím čím to, ale zdá se, že ten odchod Billa Gatese z čela Microsoftu celé firmě hodně prospěl. Microsoft totiž od té doby vydává skutečně kvalitní software. Tolikrát kritizované Windows Vista se nakonec staly skutečně kvalitním a rychlým operačním systémem. XPčka přebíjí svou stabilitou, bezpečností a malými velice užitečnými funkcemi (UAC, Obnovení starších verzí dokumentů, propracovanějším kopírováním souborů, lepším Windows Update, lepšími náhledovkamy souborů a mohl bych pokračovat.)

Potom se mi také líbí Windows Live služby. Nabízejí skutečně hodně (SkyDrive, Fotogalerie, Messenger, Spaces, Mesh, Sync, Workspace) a navíc jsou skvěle provázené nejen mezi sebou ale i s desktopovými programy z této rodiny (Live Fotogalerie, Live Writer, Live Messenger, Live Movie Maker, Live Mesh, Live Sync, Live Mail)

Nadchli mě také dosud oficálně nevydané Windows 7. Nabízejí spousty nových vychytávek jako spolčené snadné spuštění s minimalizovanými programy, lepší orientaci v hudební knihovně, zjednodušenou tvorbu domácí sítě (u toho jsem opravdu dost koukal – vytvořit domácí síť teď zvládne i děcko), zlepšené malování s přidaným Ribbonem apod.

Líbí se mi i nový Internet Explorer 8 – ve verzi RC1 jde o skutečně kvalitní webový prohlížeč, který se svými funkcemi může nejen porovnávat ale i předčit FireFox. Ještě by to chtělo vylepšit stabilitu – doufejme, že se to do jara, kdy má vyjít finální verze podaří.

Také jsem konečně přešel na Office 2007 a nemůžu si je vynachválit. Nové ovládací prvky jsou opravdu inovativní a jde o jednu z největších změň od verze 95. Nový Ribbon pás se dokonce dostal i do nové verze Malování ve Windows 7.

Líbí se mi také politika Microsoftu co se vydání bet týče. Všimněte si, že nové Windows 7 a Internet Explorer 8 RC1 vydal tolika novinářům naráz, že bylo naprosto jisté, že se tyto verze dostanou i mezi normální lidi. Microsoft to dobře věděl a byl to jeho cíl.

Skvělou příležitost dostali i studenti díky DreamSpark.cz. Visual Studio, Windows Server, Expression Studio – to všechno je zdarma právě tam. Takovou představu jsem neměl ani v mých nejtajněších tužbách.

Podtrženo sečteno – Microsoft tento rok udělal pro své jméno tolik, kolik jsem si jen mohl přát. A v roce 2009 má být novinek ještě více. Těším se. 🙂 Nemyslel jsem si že to někdy řeknu, ale Microsoft je skutečně kvalitní firma. A lidé kteří stále fungují na XPčkách a odmítají Vistu, nebo ti kteří nadávají na Microsoft by se nad sebou měli zamyslet. Většinou jde o pitomce, kteří vědí o počítačích tolik jako koza o petrželi.

21 Responses to Být Microsoft-default se vyplatí

  1. Matěj says:

    "A lidé kteří stále fungují na XPčkách a odmítají Vistu, nebo ti kteří nadávají na Microsoft by se nad sebou měli zamyslet. Většinou jde o pitomce, kteří vědí o počítačích tolik jako koza o petrželi." – doufám, že čte Vláďa… 😉 :-DJinak ano – s článkem souhlasím. Microsoft v roce 2008 zlanařil i mě.

  2. Miroslav says:

    plně souhlasím, z MS skeptika se ze mě stal MS příznivec, jen jedna poznámka, co to UAC, fakt ho používáte?

  3. Štěpán says:

    Já UAC používám. I když spíš pro to, že jsem líný ho vždycky vypínat. 🙂

  4. Miroslav says:

    mě přijde, že je k ničemu, je-li uživatel rozhodnutý něco nainstalovat, něco změnit, něco smazat, odbouchne kldně deset upozornění, navíc upozornění typu opravdu chcete toto udělat, mi přijdou zbytečná, nic neříkají a uživatele opravdu jen více lákají ke kliknutí na Ano, Dále, Pokračovat, tudíž UAC mám vypnuté a přijde mi jako věc bez které bych se obešel

  5. Štěpán says:

    UAC je tu proto, aby kontroloval zásahy do systému, do složek a do registrů. V podstatě je to takový antivir. Na netu poletuje spousta havěti, která ti přidá popisky vedle hodin, rozhází ikony, některé vymaže a podobně. Jenže pro Windows takový dávkový soubor a podobně není prostě vir. Je to klasický program, který mění uživateli nastavení systému a těžko potom odlišovat vir od toho, kdy sám uživatel si nastaví nějaké věcičky ve svých Windows. Zkrátka UAC tohle kontroluje.

  6. Vladimír says:

    Matěj: narážíš na můj domácí offline počítač s WinXP? tam XP zůstanou do konce toho PC, tedy ještě asi rok…nevidím důvod pro změnu.BTW když je Vista tak super, proč se netbooky prodávají s XP? Že by tam byl s Vistou nějaký problém? :-)co se týče těch upozorňování, to je stejný, jako když budeš na koupališti 10x ze žertu řvát "Pomóc!"…až to zařveš po11 doopravdy, všichni se na tebe vykašlou…když 100x odklikneš výzvu UAC, protože byla v podstatě zbytečná, už tomu nebudeš věnovat pozornost a po 101 jí odklikneš taky, i když zbytečná nebude….

  7. Štěpán says:

    Na netbooky se XPčka dávají kůvli jejich méně žravosti baterie. Jinak s tím UAC máš samozřejmě pravdu, ale UAC se ti logicky zobrazuje jen potom, když sám něco uděláš – třeba někam něco kopíruješ nebo měníš registry apod. Když se mi například zobrazí uprostřed filmu upozornění UAC je jasné, že jsem ho nevyvolal já a tak vím, že s tím nemám souhlasit.

  8. Vladimír says:

    Štěpán: to já přece vím 🙂 další problém Visty je jejich vyšší nárok na paměť, diskový prostor (SSD disky jsou stále malé) a výkon CPU (Atom toho mocnezvládne) = musí tam být XPA všechny tyhle výše uvdené věci jsou ZÁKLADNÍMI CHYBAMI VISTY….Ad UAC: ano, ale pak by musela následovat současně s distribucí každé kopie Vist obsáhlá vysvětlovací kampaň, po které i sedlák s dvouciferným IQ pochopí, jak s UAC zacházet a podle jakých zásad se rozhodovat. A tím by se z používání počítačů zase stala elitářská záležitost inteligentnějších lidí. To je ale proti veškerému současnému marketingu, který se snaží prosadit "PC je jak mixér, zvládne ho i největší blbec"

  9. Štěpán says:

    Nároky na paměť bych neuváděl. To není úplně pravda. Jádro pudla je v tom, že Visty využívájí pamět také na cachování. Tudíž se zdají že žerou RAMky hodně, ale ne. Jakmile potřebuje RAM nějaký program tak mu ho ihned přidělí.Náročnost na CPU? Nelze přeci mít nový systém, který není náročnější než XPčka. Mezi XPčkama a Vistama je pětiletý rozdíl a to se týká i náročnosti. S tím se muselo počítat.Visty samozřejmě zabírají více místa na disku. Protože si ukládají všechno. Všechny různé backupy. Ty ale lze odstranit.

  10. Štěpán says:

    K UAC: Nepředpokládám, že sedlák zasahuje do registrů, či instaluje programy, které mu mění nastavení systému.

  11. Matěj says:

    Vláďa: Já jsem to nemyslel zle, jen jsem chtěl Tvou reakci. Nemyslím si, že uživatelé XP nebo samotné užívání XP je špatně – své místo určitě mají.

  12. Vladimír says:

    Štěpán: pravda, špatně jsem se vyjádřil, není chyba Visty, že je náročnější na paměť a výkon CPU, ale je chyba MS, že nebyl schopen dodat odpovídající soudobý systém současně s uvedením netbooků 🙂 Ukládání různých backupů lze jistě vypnout, ale není do tak nastaveno defaultně a běžný "klikací" uživatel to nezvládne (pokud to má skutečně povypínat, promazat, defragmentovat…) = zase je to proti marketingovému směru "počítač pro každého"

  13. Vladimír says:

    BTW mojí kritiku nechápejte jako proLinuxové tažení 🙂 Stále si myslím, že na desktop jsou nejlepší Windows (podle účelu XP nebo Vista). Ale je to takové "mezi slepými jednooký králem" 🙂

  14. Štěpán says:

    Tebe chápu. Ty máš aspoň o té problematice nějaké povědomí. Ale ta individua na emag.cz například… Jakmile se nějaký článek zmíní o Windows 7 tak se diskuse zaspamuje příspěvky typu "Windows XP jsou nejlepší a dlouho budou. Win Vista = Win 7" a prd o tom vědí.

  15. Matěj says:

    Vláďa má o problematice nějaké povědomí – to mě pobavilo :-). Nic ve zlém!Jinak řešit diskuse Windows XP versus Vista/7 (eventuelně Windows vs. Linux, resp. Windows vs. OS X) na webech jako je Živě.cz, Emag a podobně… To je ztráta času – já osobně na diskuse ani neklikám.

  16. Vladimír says:

    Matěj: 🙂 ….ale co se týče těch serverů, tak občas kouknu na zive.cz (nečíst diskuze!) a na svethardware.cz (hlavně teda když nám dělají recenzi nějakýho notebooku 🙂

  17. Matěj says:

    Váďa: Živě bez diskusí ano, Svět Hardware je moje srdcová záležitost :-).

  18. Miroslav says:

    k Vistám a netbookům, HP svůj netbook dodává s Vistami, takže i Visty jsou provozovatelné na těchto mobilních zařízení

  19. Vladimír says:

    vrátím-li se k jádru pudla, neboli OS = podle mě by měl MS vypustit OS, který by bylo možné jednoduše instalovat v nějakých snadno odlišitelných "režimech" – jako například desktop/notebook/netbook (omlouvám se Palmu, ale tenhle název už zlidověl), kdy by se na zařízení nainstalovala instalace optimalizovaná pro daný účel – na desktop max funkcí + zálohování apod./ na netbook minimum funkcí + notebookové funkce + bez zálohování + optimalizace pro správu napájeníjenže nic takovýho není…od žádnýho tvůrce OS :-(argument Linuxáků – "ale vždyť si to tak můžeš zkompilovat/nainstalovat" – jo, můžu, ale neni to tak jako hotová distribuce se třema obrovskejma tlačítkama pro sedlákyargument Windowsáků – "ale vždyť proto tu jsou Windows XP Embeded, případně Sysprep/nLite" – jo, ale 1) kdo má XP Embeded (při tý šílený ceně)? Navíc je to zastaralý OS (chybí podpora nového HW). A 2) neni to tak jako hotová distribuce se třema obrovskejma tlačítkama pro sedláky

  20. Vladimír says:

    Miroslav: o tom nepochybuju….ale jsou užitné parametry obou OS (na stejném HW) srovnatelné?doba provozu na baterievýkon CPU dostupný pro aplikacemnožství fyzické RAM dostupné pro aplikaceprostor na disku dostupný pro aplikace a uživatelská data????NE!

  21. Miroslav says:

    Vladimír: však o tom se nepřu, jen jsem chtěl dodat, že vista plus netbook existujekdo ma na Windows XP Embeded? treba studenti, v ramci MSDN AA projektu si je mohu volne stahnoutjinak primo pro netbooky jsou hotove linux distribuce, kde je to minumum funkci

Zanechat Odpověď

