Má to cenu?

Obnova ztracené aktivace Photoshopu měla zajímavý spád. S domněním, že volám na anglickou podporu Adobe se nakonec na druhé straně ozvalo Bonjour. Následoval zajímavý rozhovor.. můžete tipovat jak skončil a jak byl problém neaktivované verze Photoshopu vyřešen.

S tím vyvstává otázka: Má to cenu? Má cenu v dnešní době broadbandového internetu, anonymních p2p sítí a špatným zákonům někam cpát anti-pirátské ochrany? Stojí ta snaha za to? Má to vůbec nějaké důsledky?

Byl jsem pirát. Měl jsem cracklé Windows a měl jsem cracklý Photoshop. Nebo spíš nebylo kdysi věci co jsem cracklou neměl. Byl jsem mladý, blbý, naivní. Myslel jsem, že se liším od masy (Nakonec to bylo přesně obráceně).

Legální Windows už mám a legální Photoshop taky. Nic z toho bych legální mít ani nemusel (nebyl žádný racionální důvod), ale chtěl jsem tvůrce podpořit nějak do dalšího snažení. Jak Windows tak Photoshop jsou věci, které zbožnuji.

Chtěl jsem mít pocit, že nejsem pirát, že neničím světovou ekonomiku, že za věci platím to, co si vývojáři zaslouží.

Ve výsledku se však dočkám jen omezení, usurpace a defakto okrádání mě jakožto zákazníka, který si zaplatil produkt, jež nemůže používat. Ano: To jsou ty důsledky…

17 Responses to Má to cenu?

  1. Petr says:

    Má to cenu! Má to cenu! Má to cenu!

  2. Jiří says:

    No, asi takhle. Pokud si zakoupíš legální software, tak opravdu máš takový zvláštní hřejivý pocit, že je vše OK, že se nemusíš starat už o nic, aktualizace, cracky apod. Naproti tomu ale u mě visí otázka že i když tam někdo nacpe super-multi-ultra-giga-mega- dobrou ochranu, tak za čas se stejně prolomí, a ten, kdo nebude chtít platit za software, za něj prostě nezaplatí, a stejně si jej sosne. Díky pirátským verzím můžu zjistit, že některé hry jsou totální volovina, dřív než si ji koupím. Sice jsou tu dema, shareware verze, ale jak někdo již psal, tak v demu ukážou to nej, a ostatní stojí za prd, či jsou tak krátká, že krom grafiky ze hry nepoznám nic jiného. U softwaru zas nefunguje polovina věcí, takže ho ani nemůžu vyzkoušet, a pouze vidím, jak se třebas změnilo uživatelské rozhraní v nové verzi programu. A zase…pokud budou mít cracknuté hry, nemusí pokaždé s prominutím debilně strkat do mechaniky disc, nemusí se patlat s debilní online aktivací produktu, která je dle mě k ničemu. A za piráta se označuje i ten, kdo si hru koupí, a ten crack tam dá jen kvůli tomu vkládání CD.Pak tu ještě visí otázka, pokud někdo stáhne program, crackne ho, a používá pro svou vlastní potřebu. Nepoužívá jej pro komerční účely apod. Na toto téma jsme se u nás ve firmě bavili, a došli jsme k závěru, že to sice není legální, ale "chápeme to". Pokud by totiž program nešel cracknout, tak jej nepoužívá, a tím vývojáře neokrádá. Pokud jej crackne a nevydělává na tom, tak taky ne.

  3. Štěpán says:

    Myslím, že je zcela v pořádku, pokud si někdo hru či program koupí a následně kvůli aktivacím a jiným kravinám crackne. On peníze zaplatil a produkt využívá.Ale co mě na tom všem zaráží nejvíce jsou právě ta omezení z aktivací. Na ty nedoplatí pirát, ale obyčejný uživatel. Vždycky. Crack se najde dnes na všechno a jakékolik ochrany vždy a ještě jednou podotýkám VŽDY omezují jen ty legální a platící uživatele.

  4. Jiří says:

    Já to beru z tý strany, že tyhle dva nesmiřitelný tábory tu "musí" být, ať chceš či ne. Je to jako oheň a voda, dobro a zlo (nebe a peklo), pirát a legální uživatel, muž a žena :). Bez pirátů by to taky nešlo. Třeba si představ, že by software byl dělaný tak, že by jej nemohl nikdo, ale nikdo zkopírovat. Prostě by to nešlo. TZN, každý, kdo by jej chtěl používat, by si jej musel koupit. No a pak tu máme někoho, kdo vymyslí software, který nemá konkurenci. Takový software si musí, ti co jej pro práci potřebují, koupit. Něco jako Maya 5. Taky stála 300 000, ale jak byla novější a novější verze, dále novější a novější verze 3D Maxu, Blenderu, tak nakonec Maya 8 stála myslím nějakých 50 000. Dle mě prostě všechno souvisí se vším. Kdyby nebo pirátů, kdyy nebylo konkurence, tak software stojí na jiných částkách

  5. Jiří says:

    Vezmi to tak, že když se někdo bude chtít učit "dělat" webové stránky. Stáhne si třeba Dreamweaver, zkusí to a zjistí, že to není tak těžké jak čekal. Potom po něm kamarád bude chtít udělat jednoduchý web. Kamarádovi se bude líbit, a řekne mu, že by se tím mohl začít zabývat. A tak si náš původně pirát koupí originální software, aby si mohl do novin dát inzerát jako někdo, kdo umí tvořit web. No a představ si, co kdyby si nestáhl dreamweaver, ale nějaký podstatně míň promakaný software, třeba freeware na tvorbu webových stránek. Za týden by ho to přestalo bavit, a Adobe z něho nebude mít žádný zisk naproti prvnímu případu. A zase naopak, když by zůstal u nelegálního softwaru a vydělával na tom, tak by se neustále musel bát kontrol, nehledě na tom, že pokud by chtěl mít nelegální software tak ho stejně bude mít, a žádný ochrany mu v tom dnešním světě nezabrání. A Adobe na něm taky nevydělá.

  6. Matěj says:

    Aktivace software a jejich ochrany mi nevadí, pokud fungují tak, že mě neomezují. Málem se mi to ale už stalo – jak jsem si koupil nový notebook, instaloval jsem Adobe CS3 a – já klikař – ho nesmazal z původního notebooku, který se chystal na "format c:" a posléze čistý instal a prodej. Jak říkám – klika, že jsem ho nesmazal, protože při aktivaci CS3 na novém stroji mi byla vypsána chyba, že musím SW nejdřív na druhém PC deaktivovat přes internet a pak půjde aktivovat tady. Učinil jsem tak. Co by se ale stalo, kdybych starý notebook smazal a instaloval CS3 až potom? Tahanice s Adobe (však víme). MS je teda v tomhle směru DALEKO přívětivější.Jinak ale souhlasím s myšlenkou, že na ochrany SW doplácí vždy jen legální uživatel.

  7. Štěpán says:

    Právě. Mě se tahle věc s aktivací stala naprosto stejná s CS3. Bohužel jsem ale ten disk skutečně naformátoval. Řešení bylo jednoduché a vše proběhlo během pěti minut. Od techsoftu jsem dostal nový speciální aktivační klíč. V případě CS4 to ale bohužel takto nefunguje a uživatel je nucen toto řešit přímo s podporou Adobe.Jinak Jirko. Já to mám stejné. Já na cracklém Photoshopu, jak už jsem psal, začínal. A kdybych se nenaučil v něm, tam bych si ho nikdy nekoupil a vlastně bych ani nedělal grafiku ani web – vlastně ani nic.

  8. Jiří says:

    ŠP: A to jsem měl na mysli. Ten kdo bude chtít nelegální software,bude ho mít, a výrobce na tom netrhne, ale ten kdo ho zpirátí, a poté koupí, protože se ho právě na cracklé verzi naučil ovládat, bude mít dobrý pocit, a výrobce vydělá. Jak oheň a voda…

  9. Štěpán says:

    A to je můj případ. O to víc mě mrzí, že právě jako nově legální uživatel doplácím na tyto proti-pirátské ochrany.

  10. C.P. says:

    Pokud se nemílím, také si býval pirát… Doplácíš tedy na své činy minulé; aneb "Sklízíš co jsi zasel."Je to hodně nadnesené, ale shrnuje to realitu. Na koho se zlobíš? Na "majitele", který se snaží chránit své "vlastnictví" a nebo na zloděje, kteří svým chováním neokrádají jen ty zbohatlé majitele, ale okrádají tím i ty poctivé.Zlobíš se na lidi, kteří se brání a nebo na lidi, kteří dělají to samé co jsi dělal ty?Ptám se: "Má to cenu?"

  11. Štěpán says:

    Zlobím se na ty společnosti jež omezují ty poctivé. My všichni víme že žádné ochrany proti priátům nikdy k ničemu nebyly. Vždy byly prolomeny. Tak proč je tam dávat? Nemám nic proti zadávání serialů ale proti aktivaci už ano. O aktivaci může člověk lehce přijít a může tím tak neblaze ztratit nárok na celý software. A to je špatně.Adobe mi diktuje kdy budu moci svůj software používat a kdy ne a to už pak není vlastně koupě softwaru, ale jeho pronájem.Když si koupím auto, tak taky nemusím vždy volat prodejci, že si chci zajet za babičkou apod. Stejně tak si chci nainstalovat a používat Photoshop dle mého uvážení.

  12. Matěj says:

    Chápu, kam míříš, Štěpáne, ale Vláďa má bohužel pravdu a Ty jsi trošku mimo – software se opravdu (de facto) pouze pronajímá – nejedná se o koupi programu, ale licence na jeho užívání, v čemž je ZÁSADNÍ rozdíl.

  13. Štěpán says:

    No právě – a to je ta škoda že. Jak říkám. Mě nevadí ochrany třeba ze strany Microsoftu. Ale vadí mi, že se zákazník Adobe může dostat do situace, kdy pro něj nebude mít čerstvě koupený program cenu, protože vyplácá veškeré aktivace.Microsoft, pokud vím, žádné tak pitomé ochrany nemá a nepotřebuje.

  14. Vladimír says:

    Matěj má pravdu! Proto se v souvislosti se SW taky používá slovní spojení "uživatel programu" a nikoliv "majitel programu" – majitelem zůstává výrobce, uživatel si jen koupí právo SW používat (v souladu s licenčními podmínkami)

  15. Jiří says:

    Mám dojem, že jste se dostali pánové do úplně jiných vod. Začali jste se bavit o tom, kdo je uživatel,a kdo je majitel. Takové ale téma nebylo. Samozřejmě, není pochyb o tom, že všichni jsme pouze uživatelé programu, a nikoliv majitelé. Otázkou spíše zůstává (a na to má asi každý jiný názor), jestli má cenu dávat do programů větší ochranu jak serial key. Další ochrany legální uživatele akorát zdržují, otravují, vytáčí, a piráty spíše posílí tím, že jakmile ochrany prolomí, budou zdatnější, chytřejší a zvýší si své sebevědomí.

  16. Štěpán says:

    @Vláďa: Mě nevadí ani tak, že jsem uživatelem programu, ale že musím svou kopii programu aktivovat a v případě reinstalace deaktivovat. U Windows nic takového dělat nemusím a fungují. Stačí vždy jen aktivovat. O deaktivaci nějak nevím.@Jiří: Všichni nás ve státě nabádají k tomu, abychom užívali SW legálně, ale jakmile tak uděláme, tak to pro nás neznamená takřka žádné plus. Protipriátské ochrany jsou v dnešním světě prostě dávno k ničemu. Nejsem proti nim. Nechť tam jsou, ale myslím, že je dost šílené, aby omezovali i legální uživatele v tom, kdy si program nainstaluje a kdy ne.

  17. Jindřich says:

    Kdyby sis mohl software koupit třeba jako auto a ne si ho pronajmout, jak bylo řečeno bylo by vše jednodušší. Na druhou stranu auto si těžko zkopíruješ na céčko a vypálíš v Neru.

Zanechat Odpověď

