Na dobré tablety si ještě počkáme

touchLiteJo jasně. Dotyky jsou cool, jsou in. Je super mít dotykovej telefon, protože toho opravdu člověk vidí mnohem víc a neštve ho ta pitomá klávesnice pod displejem s HW tlačítky, které se špatně mačkají. Dotyk na mobilních zařízeních je prostě super, ale na klasických počítačích nebo noteboocích jsem vůči němu tvrdě skeptický.

Především jde o to, že telefon je nástroj konzumní nikoliv nástroj k tvorbě obsahu. Prostě na telefonu nebo teď populárních tabletech věci prioritně netvoříte, ale sledujete, čtete, posloucháte. Pokud chci tvořit film, jdu na desktop nebo notebook, pokud chci udělat webdesign zrovna tak a nejinak je to v případě, že chci napsat něco na blog. Zrovna to psaní je kapitola sama pro sebe. Ono psaní na dotykovém telefonu je lepší než na klasickém s tlačítky (argument že chce někdo HW tlačítka kvůli psaní SMS v kapse vynechám). Vidíte více, máte lepší kontrolu nad tím co píšete. Díky podpoře ze strany operačního systému i aktualizovanou T9 s dobrou podporou (v případě, že nemáte nějaký kousek od LG s tím jejich “systémem”).

Navíc klávesnice se mění podle potřeb aplikace, což je jedno z největších plus právě dotykovek. Jenže teď někdo přišel s nápadem udělat tablet s operačním systémem z dospělého PC – špatně, špatně a špatně. Dospělé systémy s rozhraním, které v současnosti nabízejí nejsou na dotyk připravené a nepomůže tomu ani podpora všemožných gest ze strany Windows 7.

Příklad: Windows Mobile s dotykovým displejem bez dotykového rozhraní se nedá používat. Windows Mobile 6.1 bez HTC Sense je naprostá ukázka toho k čemu dojde pokud nasadíme systém, který není na prsty prstům.

Zrovna tahle ukázka je nejlepší, protože Windows Mobile toho mají s těmi stolními Windows zatraceně mnoho společného. Především věc, které osobně říkám rohový koncept.

Bez názvu 

Nahoře vidíme standartní rozhraní Windows Mobile bez jakékoliv dotykové nadstavby. Dodané čtverce přesně reprezentuji neměnné interaktivní prvky systému. Vlevo nahoře vidím tlačítko Start, které nám vysouvá menu s dalšími položkami. Vpravo nahoře se dodatečně zobrazuje křížek na minimalizaci aplikace či tlačítko OK na potvrzení nabídky. Dole pak dva rámečky jasně znázorňují kontextová tlačítka. Opět jsou v rohu. Tento koncept nebyl na škodu v době, kdy dotykovým displejům vládl stylus. Díky pevným okrajům displejů jste jednoduše klepli do rohu a nemuseli jste být nijak extra dobrý střelec. Ale s nástupem éry dotyku prstů se vše mění. Dotykové displeje (ty rezistivní) mají jeden problém. Aby se prst mohl pěkně strefovat do okrajů, tak výrobci odstranili hrany a jednoduše sladili tělo telefonu s displejem bez jakékoliv překližky. To je rozumné, ale nedostatek byl v tom, že jste se bříškem prstu mohli dotknout třeba jen těla a akce tak nebyla displejem zachycena. Proto je z hlediska dotykového displeje nutné dávat tlačítka centralizovaně co nejvíce doprostřed displeje. A to ani nemluvím o tom, že takto rozložená tlačítka jsou daleko od sebe a prst tedy musí urazit vcelku velkou vzdálenost jen aby provedl pár jednoduchých kroků.

Jenže proč o tom povídám když tento problém byl definitivně s nástupem Windows Mobile 6.5.3 zažehnán?

V nejnovější verzi Windows Mobile jsou všechna tlačítka u sebe a dostatečně veliká.

Mluvím o tomto problému, protože to samé vidíme na desktopových Windows.

image

Zde je pár rozdílů, ale onen avizovaný rohový koncept je použit stejně jako dřív na Windows Mobile. Napravo nahoře již tradičně křížek. Ten je dokonce situován tak, aby byl aktivní třeba jen když myš pojede “poslepu” nahoru doprava. Prostě se nemusíte trefovat. Zarazíte kurzor co nejvíce do rohu a klepnete. Stejný princip funguje u tlačítka Zobrazit plochu vpravo dole a u nabídky Start nalevo. Levá horní hrana (ikona aplikace) pak slouží k nabídce daného programu.

Správně tušíte, že toto je ten problém dotyku. Opětovné centralizování prvků doprostřed. To je důvod, proč zatím neshledávám na instalaci současných Windows 7 na dotykové displeje nic světoborného. Samozřejmě pokud to zalepíme nějakou vhodnou nadstavbou (a že se o ni reálně v Microsoftu uvažuje) ve stylu Metro UI jak jej známe z nejnovějších Windows Phones, tak veškeré obavy jdou stranou. Pak by to problém nebyl. Jde o to, co by pak v režimu Metro šlo všechno dělat a jak moc by nadstavba omezovala využití všech prvků OS (multitasking, podpora pro klasické aplikace apod.)

A když už jsme si prošli dotyk jako takovým a ovládání systému tak určitě budeme chtít na tom tabletu také psát. No to samozřejmě nebude jen tak. V systému je kvalitní dotyková klávesnice, ale bez HW odezvy a bez pevného využití všech deseti prstů to “bolí”. Efektivita psaní se prudce snižuje. Hodně se mluví o klasickém psaní tužkou, protože drtivá většina současných tabletů má rezistivní displej, takže stylus podporuje. Microsoft investuje v souvislosti s detekcí psaného písma do výzkumu poměrně velké částky.

To by mohla být poměrně dobrá náhrada. Problém psaného písma je v tom, že je mnohem pomalejší. Náhrada za tradiční klávesnici se všemi výhodami tedy jen tak nebude. Poměrně zajímavou možnost tak představuje diktát textu, který už v angličtině funguje poměrně dobře.

Takže víme, že pouze na dotycích tablety stavět nelze a že na cestě k použitelnému zařízení stojí nejenom ježdění po displeji s podporou gest ze strany operačního systému, ale také je třeba rozeznávat hlas, rozpoznávat fotografované objekty (Google Goggles) a všeobecně možnost tak trochu myslet. A pak by ten tablet opravdu k něčemu byl. Uvidíme kdy se takového zařízení dočkáme, ale tablety, které disponují jen dotykem, nejsou pořád pro mě.

Reklamy

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: